Piaci sztoriline nyilvános adatokból

Hét éve végzünk versenyképességi elemzéseket. Számos piac átrendeződési sztorijának lehettünk feltárói és értelmezői ez idő alatt. Üzleti “nyomozói” munkánk jórészt nyilvános adatokból táplálkozik, és következtetésink sokszor gyökeresen forgatják fel egy-egy cégvezető gondolkodását életét

A következő piaci “novella” talán szemléletesebbé teszi, hogy egy cég mennyire része a lüktető és átalakuló piacnak.

verrsenytárs elemzés
Vállalati diagnózis

A vállalat és az üzleti dilemma

Megbízónk fantázianeve legyen az Építenék Kft., speciális építőipari cégről lévén szó, amely eddig még nem foglalkozott azzal, hogy hol van a piacon, mit tud vagy nem tud versenytársaihoz képest. 

Üzleti eredményeik azonban egyre kevésbé rózsásak, amely mögött valamilyen alapvető strukturális probléma árnyéka jelent meg. Javasoltuk számukra a piaci körképet, hogy lássuk, jól pozícionálják-e magukat.

Amit csináltunk

Az Építenék vezetésétől bekértük a 4 legfőbb versenytársat és ezek minősítését néhány szempont alapján. Először a cégvezető nem tudta megjelölni versenytársait, arra a konkrét kérdésünkre viszont már tisztán tudott felelni, hogy mely cégek indulnak versenytársakként pályázatokon, és ezek kb. mit tudnak és mit nem. Majd – félautomata versenytárselemző rendszerünkkel – megnéztük az öt cég pénzügyi adatait, üzeneteit, erősségeit, ügyfeleit, versenyképességi értékelését négy évre visszamenőleg. Lefolyt a háttérmunka, és voilá, összeállt a vezetői prezentáció, amit mindig a vezetőkkel közösen értelmezünk.

A versenypiaci körkép

A kirajzolódó tendencia döbbenetes, a piaci sztori pedig kerek.

  • a külföldi tulajdonú cég csökkenő piaci jelenlétet mutat
  • egy korábban nagy és erős, magyar tulajdonú cég pedig porlad szét, ötödére csökkenve, gyakorlatilag csődközeli helyzetbe kerülve
  • egy másik magyar cég tízszeresére nőtt az elmúlt 4 év során
  • egy pedig kiegyensúlyozott növekedést produkált, és elkezdett külföldre is exportálni.

A piac egyébként általános és egyre súlyosabb fizetési problémákkal küzd, egyre magasabb követelésállománnyal. A bérköltségek matekja nem jön ki: az öt szereplőből 4 szinte biztosan feketén is fizet a munkavállalóinak.

  • megrendelései egyre hektikusabbak, ami néha a fizetésképtelenség határára sodorja.
  • Hozzátesszük, se kontrolling rendszere, se cash flow nyilvántartása nincs.

A számok mögötti sztori

Kérdezhetnétek, hogy jó, jó, ez látszik a számokból, de mi az üzleti valóság?

Nos, a következő. A tízszeresére duzzadó magyar céget nem kommentálom: Magyarországon élünk, mindenki sejtheti, szövevényes üzleti kapcsolatai hogyan járultak hozzá a növekedéshez. Saját eszközei nincsenek, mindent bérel, a megszerzett munkát pedig alvállalkozóknak adja ki

A jövő vállalata: vezetői stílusok és stratégia feltárására

A csődközeli helyzetbe jutott hazai cég elvesztette a szürkeállományát, az “agyak” elszivárogtak a cégből, új megrendelésekhez nem jutott. Sem szervezetileg, sem piaci kapcsolatokat illetően nem oké, vagy nem tud oké lenni, ezt bízzuk az olvasó fantáziájára!

A külföldi tulajdonú versenytárs semmi újat nem tudott felmutatni, ez pedig nem volt elég az amúgy növekvő piacon való helytálláshoz.

A legizgalmasabb szereplőnk a kiegyensúlyozott növekedést produkáló, exportra is dolgozó magyar cég, amely gyakorlatilag digitálisan tervez, most már rutinszerűen, és a digitálisan megtervezett egyedi elemeket saját, modern gépsorokon gyártja le. Egyszerűen annyival gyorsabb és annyival jobb minőségű végeredményt produkál, hogy még egy ilyen erősen torzított piaci környezetben is megállja a helyét. Ha én lennék a megrendelő, és csak a számokat, a terméket és referenciákat látnám, én is ettől a cégtől vásárolnék.

Jó, jó, de mit tehet az Építenék?

Megbízónkra, az Építenék Kft-re nézve, a négy év piaci története egyértelmű üzenetet hordoz, saját üzleti mintázatára vonatkozóan.
Az eddigi felállás, a meglévő kapcsolatok alapjáratú fenntartása már nem elég: valami újjal kellene előrukkolni, valami többel is jobbal. Emellett követnie kellene a vállalkozás működtetéséhez szükséges pénzforgalmat, csökkenteni a kintlévőségeket, folyamatosan nézni az ügyfelei mozgását, a kínálkozó projektlehetőségeket, és jobban eladnia azt, amit tud: a rugalmasságát és az egyedi megoldásait.

Mit vihetsz el Te mindebből?

Ahogy egy egyéni életút sem értelmezhető a családi háttér ismerete nélkül, úgy vállalati történet sincs piaci sztoriline nélkül. És mi lehet rátok nézve a konklúzió? 

Talán az, hogy a te céged is egy lüktető piac része, amelynek versenytársait és azok üzleti modelljeit az adatokat és a meglévő tudásokat összerakva meg lehet ismerni és érteni, és kitalálni, hogy a Te céged hol van, és hol akar lenni ebben a erőtérben. 

Ha ez nem ismert, sötétben tapogatózás van az üzleti eredmények kapcsán, és a fejlesztések is könnyen ablakon kidobott pénzzé válhatnak. A félautomatizált versenytárs elemzés ennek feloldását segítheti.